jillian-fall-balance-brookdoor Jillian Pransky

Het korte verhaal…ik had het onderwijzen van yoga voor ongeveer zes jaar toen ik mijn eerste paniekaanval. Mijn 34-jarige zuster-in-law was, is onlangs overleden en ik zou gegaan om te helpen met inpakken van haar bezittingen. Op weg naar huis voelde ik me alsof ik zelf zou sterven.

Het rijden van Maryland naar New York City, mijn armen gevoelloos, werd ik duizelig en kortademig, mijn visie is wazig en mijn spieren trilden en zwak. Ik was er zeker van dat ik een hartaanval had gekregen. (Immers, hart-en vaatziekten in mijn familie loopt). Dus, toen ik gediagnosticeerd werd door de dokter als het hebben van een angst aanval, kreeg ik ruzie met hen. Hoe kon ik het hebben van een paniekaanval? Ik ben een yoga leraar…

Nog, dit is het moment waarop mijn diepste yoga begon. Wanneer de angst gebarsten mijn wapenrusting en geopenbaard lagen van kwetsbaarheid zoals ik het nog nooit hebt meegemaakt.

We leven in de illusie dat we controle kunnen houden over de gebeurtenissen van ons leven. Die dingen kunnen worden gecontroleerd.

Het reine te komen met mijn angst me toegestaan om een praktijk die begint met het leggen van een fundament waarop we voelen ons veilig. Een terugkerend thema in mijn leer is iemand helpen ontwikkelen van de vaardigheden en instrumenten die nodig zijn om te leven in een robuuste het leven terwijl ze zich steeds meer open voor en aanvaarding van het leven van de dualiteit. We verkennen hoe het voelt wanneer ervaren we onszelf en het leven, als "solide" en als het niet zo solide.

jillian-fall-balance-practiceVanaf daar beginnen we aan de ontwikkeling van een praktijk die "ondersteunt" ons leven, op dezelfde manier met onze voeten op de ondersteuning van ons lichaam op de aarde. De eerste stap in dit proces is het krijgen van een geaard stopcontact.

Als we geaard zijn, beleven we onze geest, adem, en ons lichaam op dezelfde plaats op hetzelfde tijdstip – we zijn belichaamd. Dit stelt ons in staat om te ontspannen en te presenteren op een manier die niets anders doet. De fundamentele vraag voor mijn praktijk, mijn leven, en de manier waarop ik leer, is hoe we geworden zijn geaard, in dit moment van de tijd?

Door voortdurend in te checken met mezelf en de omgeving om mij heen, en zorg in balans te blijven, ik heb nog geen verder "aanvallen." Maar zorg ervoor dat…ik de tijd nemen om de zorg van mezelf op deze manier.

En, terwijl ik de praktijk op deze manier het hele jaar door, ik ben er erg van bewust dat we dit seizoen nog meer aandacht aan de praktijken van de aarding, isolatie, en kalmerend. De kans is groot dat we misschien niet alleen worden weggeblazen door de herfst ontzagwekkende opvallende schoonheid, maar ook door haar "windy" kwaliteiten. Zelfs de meest stabiele van ons kan zich een beetje minder geworteld in deze overgangsperiode van het seizoen.

In de Ayurveda, de herfst is bekend als Vata-seizoen. Vata is de "lucht" element gekenmerkt door wind en beweging alsmede frisheid, lichtheid en droogte. Het is deze energie die brengt ons via de eliminatie proces en het verouderingsproces in het algemeen. In de herfst en vroege winter, het is de dominante energie rond en in ons. Daarom is in deze tijd van het jaar kan leiden tot het moeilijker hebben gevoel geaard en rustig; we kunnen ageren, woede of stress gemakkelijker, meer angstig, verspreid, of "spacey" minder ervaring verkwikkende slaap, of afbrekende sneller dan normaal.

~

6 MINUTEN OP DE PRAKTIJK

In slechts een korte praktijk, u kunt uw dag beginnen met een gevoel van kracht, het gemak en mindfulness. In deze volgorde zal stromen door staande poses te maken groundedness, zijkant lichaam openers en adem bewust en til uw energie en het bevorderen van de duidelijkheid en een actieve voorover te buigen, te helpen kalmeren het zenuwstelsel zonder dat je er slaperig. Voel je vrij om te beginnen of volg deze praktijk met een zittende mindfulness meditatie. Druk op afspelen boven of klik hier om te beginnen uw praktijk.

HOUD IN GEDACHTEN HEEFT VOOR UW DAGELIJKSE PRAKTIJK IN DE KLAS OF THUIS: DE FOCUS LIGT OP DE GROND ZETTEN.

Zorg ervoor dat u niet te verlengen of afbrekende je in de praktijken van dit seizoen. De praktijk moeten versterken en te revitaliseren, maar nooit aftappen of afbreken. Het is niet de tijd uitgeput raken en ongegrond.

Altijd te verplaatsen in een langzame, vloeiende, gestaag tempo. Laat uw poses worden vloeistof (niet staccato of stijve.). Bewegen als je beweegt door het water.

Poses moeten aanmoedigen stabiliteit, maar wacht niet te lang voor dat je stijf is geworden.

Laat je bewustzijn terug over en voor uw voeten en de benen, de stichting van de pose. Stel je verbonden met de aarde. De nadruk wroeten naar beneden door je grote tenen, zelfs als je voelt dat je hakken diep in de aarde.

~

Jillian Pransky is een internationaal presenter, de Nationale Directeur van de Restauratieve Therapeutische Yoga docenten Opleiding voor Yoga Werkt en mede-oprichter van de Heldere Geest Yoga Teacher Training. Ze leidt programma ‘ s op Kripalu, Omega en Mohonk. Jillian is Rustig Lichaam, Heldere Geest DVD en Relaxmore CD hebben vergaard uitstekende beoordelingen van velen, waaronder Dr. Memhet Oz. Ze is te zien in tal van tijdschriften, waaronder Yoga Journal, Self Tijdschrift Family Circle en verscheen op CNN.