Headstand at the rope wall via Iyengar Yoga Canada

Brughouding op het touw muur via Iyengar Yoga Canada

Het beoefenen van uitdagende inversies vaak wordt een doel op zich. Maar inversions om niet alleen over het ‘krijgen’ van de pose, zegt yoga docent en auteur Judith Hanson Lasater, P. T., D. Ph. in dit interview met Eva Norlyk Smith van YogaUOnline.com. Omkeringen onthullen diepere aspecten van onze praktijk aan ons en opent nieuwe dimensies van de introspectieve ervaring.

Eva Norlyk Smith: Je opgeleid in de yoga traditie van het B. K. S. Iyengar, die legt een speciale nadruk op de inversions. Waarom heeft de Heer Iyengar hechten groot belang aan de inversions?

Judith Hanson Lasater: Nou, inversions om zo veel belangrijke voordelen. Op een fysiologisch niveau, omkeringen, zoals Shoulderstand, Brughouding, en Ploegen vormen vertragen de hartslag, omdat zij zorgen voor een toename van de cardiale terug. Ze hebben ook een effect op de lymf drainage, waardoor micro-veranderingen in de lymfe organen.

Uit een Oost-filosofisch gezichtspunt, omkeringen worden gedacht aan het effect van de verschillende Pranas in het lichaam, vooral Apana en Prana. Prana in de borst is zeer dominante tijdens de dag, wanneer we rechtop hele tijd. Wanneer we ondersteboven, we geven prioriteit aan Apana, de introspectieve, archetypische vrouwelijke, zich het eigen maken van energie.

Inversions geven een nieuw perspectief, letterlijk en voortvarend aan de slag. In tegenstelling tot vele poses die de neiging hebben om te worden beoefend, waarbij de nadruk ligt op beweging, in inversions, je bent nog steeds. Je staat er op je hoofd, op je schouders; je wordt heel stil, en door de noodzakelijkheid, word je heel erg aanwezig. Dus inversions om echt te zorgen voor meer van een staat van zijn. Dat is één van de belangrijkste effecten van deze houdingen. Ik denk dat ze heel belangrijk poseert voor die redenen.

Cora Wen Sirsasan-ing

Cora Wen Sirsasan-ing

ENS: Hoe kwam Mr. Iyengar benadering van de praktijk van de inversions?

JHL: Hij leerde ons dat de praktijk van de inversions was over het feit dat nog steeds en niet alleen over het bereiken van meer. Dat was altijd één van de belangrijkste lessen die ik kreeg van Mr. Iyengar.

Met de rusteloosheid gedachten van vandaag, moeten we praktijken die wortel van ons. Shoulderstand en Halasana zijn vaak goed te oefenen in de buurt van het einde van je yoga beoefening, omdat ze zich het eigen maken van dergelijke houdingen, die krachtig genoegen van het verstand. Mr. Iyengar ook ons aangemoedigd om te verblijven in de inversions om voor een langere periode van tijd, naar vermogen. Dat is natuurlijk niet geschikt voor iedereen op elke leeftijd.

ENS: Sirsasana en Sarvangasana, Brughouding en Shoulderstand, worden soms aangeduid als de Koning van Asana ‘ s en de Koningin van de Asana respectievelijk. Waarom deze bijzondere vormt zo een gerespecteerde reputatie bij yoga houdingen?

JHL: Omdat ze zo krachtig zijn. Bijna nog meer dan enig andere pose, ze leren het evenwicht en kracht, zonder de opbouw van het ego, zoals het geval kan zijn voor andere (uitdagende) houdingen zoals dramatische terug bochten of arm saldi. Inversions niet bouwen van het ego op dezelfde manier, omdat ze je aanmoedigen om meer naar binnen gekeerd.

En natuurlijk, zoals ik al zei, ze hebben prachtige voordelen voor uw gezondheid, waaronder het hart. Een paar maanden geleden, had ik een van die horloges die monitoren van uw hartslag, en ik was aan het spelen met het in mijn yoga practice. Daarom heb ik het uit, toen ging ik in een ondersteund Shoulderstand op een stoel. Ik heb al een vrij trage hartslag, maar toch binnen een paar minuten, mijn hartslag daalde tot achtenveertig slagen per minuut. Het is waarschijnlijk gebeurd omdat inversions vergemakkelijken cardiale terug. Dus inversies zijn zeer goed voor het hart. Maar de bottom line is echt het gevoel dat ik beter wanneer ik de praktijk inversions. Ze maken me het gevoel meer geheel, meer verbonden, meer aanwezig zijn.

Omkeringen worden bijna meditatieve houdingen als je jezelf zo kunt u verblijven in het poseren voor een tijdje door het zetten van een aantal dekens onder de nek in Shoulderstand. Met die overnachten, dan kunt u voor vijf of tien minuten in de houding en echt open de longen, de ogen van het hart en de overgave van de hersenen.

chair-shoulderstand

Stoel Shoulderstand | foto: Christie ‘ Hall

ENS: Je maakt een verwijzing naar mijn favoriete slapen oplossing kunnen bieden voor deze dagen: de Besteding van vijf tot tien minuten voordat u naar bed in een ondersteund Shoulderstand met slechts een paar blokken gestapeld onder mijn heiligbeen voor ondersteuning. Het werkt als magie; ik slaap als een baby.

JHL: Ja, ik wil graag zeggen dat alle yoga houdingen zijn magie. Maar natuurlijk, ze werken niet als je nog niet in de praktijk. Mijn studenten vragen me vaak: "Hoe vaak moet ik oefenen? Moet ik elke dag oefenen?" En ik zeg, "nee, nee, Nee. Alleen op de dagen dat u wilt om zich beter te voelen."

ENS: Ja, ik denk dat we allemaal wel hebben ervaren. Nu, natuurlijk, er is een groot scala van omkeringen van eenvoudig tot uitdagend. Zijn de meer uitdagende houdingen alleen voor de jonge, sterke en onverschrokken, en als dat zo is, betekent dat dat de voordelen van de inversions niet zo toegankelijk als we ouder worden?

JHL: Nou, het is moeilijk te beperken en zeggen "nooit" of "altijd". Mr. Iyengar is in zijn jaren negentig, en ik ben er zeker van dat hij nog steeds in praktijk Headstands. Als u weet dat de juiste voorzorgsmaatregelen en kan aangepast worden aan uw praktijk van de inversions om de loop van de tijd, er is echt geen probleem hoeft te zijn.

Mijn praktijk is gegaan naar meer en ondersteund omkeringen, zoals Ondersteund Shoulderstand en Halasana, die vind ik zijn absoluut noodzakelijk voor het behoud van de gezondheid van mijn endocriene systeem. Voor mij, inversies zijn een geweldige hulp voor het maken van een ondergrond van rust, dat is zeer opvallend. Ik lag in een restauratieve inversie zoals Viparita Karani of ondersteund Shoulderstand voor 10-15 minuten, en eigenlijk gewoon luisteren naar mijn lichaam en laat mijn zenuwstelsel afkoelen, figuurlijk gesproken. Dit effect is veel belangrijker dan de toegenomen flexibiliteit inversions ook maken.

Het geven van ruimte om gewoon te liggen en op te merken wat er gaande is in je lichaam is een belangrijk deel van onze praktijk. Een van de gebieden waar we vaak naar beneden vallen in het lesgeven van yoga is niet om leerlingen te leren om beter te luisteren naar hun lichaam. Dit leren We ze niet om het bewustzijn van gevoelens om door te komen en om veranderingen te gebeuren in hun lichaam, in plaats van het bepalen van de hersenen en vertellen het lichaam wat het moet doen.

Dit is een fragment uit een langer interview met Judith Hanson Lasater. U kunt download het volledige interview hier: het Beoefenen van Omkeringen: De Kunst van het Creëren van Aanwezigheid

FYI: Judith de komende cursus over de voorbereiding van de inversions op YogaUOnline.com Mei 14 en 15: de Voorbereiding voor de Inversions: het Omkeren van de Verouderende Effecten van de Zwaartekracht