Door Jillian Pransky

Laten we beginnen met een recht, soms ons leven, gewoon zuigen.

Dit is vaak het hart van de leringen die ik heb ontvangen van de meesters die ik bestudeer. Wat ik van ze leren, wat ik ook weet dat het de waarheid is door mijn eigen praktijk en het leven te ervaren, is dat terwijl mijn situatie zuigt, ik weet het niet. Hoe ik reageer is aan mij.

In het algemeen, mens, ontwikkelen we een fijn afgestemde knee-jerk reactie aanzienlijk moeilijke situaties, en nog voordat we het beseffen, worden we overspoeld door een golf van emoties en gedachten. (Of bevroren.) En als we blijven om deel te nemen in een interne dialoog met onze reacties, we onbedoeld strek de duur van ongemak, terwijl tegelijkertijd het verlangen naar het einde. Als we niet bewust over, onze reactie op een enkele uitdagende moment kan uitgroeien tot een uur, een dag, een seizoen…en voor sommigen zelfs een heel leven.

Dus, wat moeten we doen we met de meer chaotische emotionele reacties die we ervaren? Doen we gewoon glad over en zeggen, "Oh, het is oke. Ik zal gewoon kiezen om gelukkig te zijn." Is dat wat het betekent om "u onze reactie"? "kiezen voor geluk"?

Nee, helemaal niet. Als we gewoon negeren of verdoezelen onze woede, verdriet of wanhoop om te "kiezen geluk" zullen we gewoon het creëren van een interne tijd van de bom die uiteindelijk zal ontploffen.

Als het gaat om het ervaren van zwaardere emoties, die we niet willen duwen ze weg, maar we willen evenmin houden ze strak. In plaats daarvan heb ik geleerd van mijn leraren en mijn eigen praktijk, als mijn omstandigheden zijn verschrikkelijk, wanneer ik voel me ellendig, bitchy, bevroren of het ding om te doen is pauze en niet "voeden" het gevoel of uitschakelen. De praktijk is loslaten van de "dialoog" met mijn gevoelens en mijn mening over mijn gevoelens; en pauze om te ontspannen mijn lichaam, adem en geest zo veel als ik kan op dat moment. In deze pauze kan ik stoppen met het versnellen van de situatie met aanvullende reacties, en beginnen met het maken van meer ruimte om te ademen en de situatie duidelijker.

In het kort, als we niet maar of verstikken onze ervaring, we beginnen om getuige te zijn van de intensiteit van de situatie organisch verandering op zichzelf. Want de waarheid is—zoals we allemaal groeien om te weten—"Als je in een slechte situatie, maak je geen zorgen, het zal veranderen. Als je in een goede situatie, maak je geen zorgen, het zal veranderen."

Dit is een waarheid die we allemaal wel hebben ervaren; elke stijgende moeilijkheidsgraad wordt uiteindelijk een voorbijgaande moeilijkheden. En in tussen problemen, ervaren we een hoop andere kwaliteiten van de zaligheid aan verveling. Als het leven oneindig heen en weer geslingerd tussen gemak en moeilijkheden, denk Pema Chödrön leer: "Wij denken dat het punt is geslaagd voor de test of het probleem worden overwonnen, maar de waarheid is dat de dingen niet echt opgelost. Ze komen samen en ze uit elkaar vallen."

Alle van de wijsheid tradities werken met deze vaardigheid in meditatie. Voor vele meesters, meditatie is het oefenterrein voor het rijden van de golven van het leven en het beoefenen van ontspannen als alles stijgt en daalt. Als we ontspannen met onze omstandigheden breiden we onze capaciteit om meer bewust beslissingen en kunstzinnige acties met wat het leven biedt.

Veel mensen denken dat meditatie de praktijk is over het perfectioneren van concentratie vaardigheden of het legen van hun geest vrij van gedachten. Voor mij is de belangrijkste functie van de meditatie is de kans op het ontwikkelen van de mogelijkheid om te pauzeren en te ontspannen, met mededogen en aanwezigheid met wat onze ervaring is met wat onze gedachten zijn. Immers, als meditatie is om ons voor te bereiden op een beter leven te leiden uit het kussen, dan moet trainen ons om aanwezig te blijven en ontspannen met de omstandigheden waarmee we geconfronteerd worden. We kunnen oefenen dit recht in onze meditatie; voor hoe we de praktijk van reageren op wat zich voordoet in ons lichaam en geest tijdens de meditatie is onze leerschool voor hoe we reageren op wat zich voordoet in ons leven uit de mat.

Gedachten en emoties zijn niet de vijand van een meditatie. In feite, ze zijn onze vrienden. De praktijk daadwerkelijk begint wanneer je je bewust wordt dat u hebt uitgeschakeld uit, en in plaats van het aanhalen, oordelen, uitschelden, kunt u verzachten? Kunt u de praktijk uitnodigende jezelf terug? Dit is de mogelijkheid die we aan het ontwikkelen zijn, om in staat te wees vriendelijk en komen weer terug. Wanneer we merken dat onze gedachten, kunnen we de praktijk ontspannende ons oordeel in de richting van onze gedachten als we terug komen bij het huidige moment van onze adem. Op deze manier, kunnen we leren hoe het creëren van ruimte en verlichten in plaats van steeds intenser, bozer, en ontevredenheid. Deze wet helpt ons om te cultiveren de nieuwsgierigheid en vriendelijkheid die we nodig hebben voor mededogen, helder zien en een dieper gevoel van tevredenheid.

PROBEER HET EENS: DE PRAKTIJK NU

De timer instellen voor 5-10 minuten.
Ga zitten in een comfortabele positie.
Laat uw lichaamsgewicht drop-out van uw schouder, en naar beneden in het bekken en de benen.
Laat uw gewicht afvoer naar beneden in de grond.
Laat uw ademhaling te regelen.
Welkom op je adem in je lichaam.
Laat uw geest volgt de golven van je adem in en uit je lichaam.
Ontspan je lichaam op de grond, en je geest op de golven van je adem.

Als je gedachten stijgen en dalen, merk alleen. Niet de dialoog aan met uw gedachten of proberen te duwen ze weg. Als u merkt dat u hem weg drijven met een gedachte, neem een diepe adem. Laten gaan en terug te keren uw gedachten naar je adem. Wanneer u moeite hebben met loslaten, een dieper adem, ontspan je lichaam en geest zo veel als mogelijk. Laat je schouders, laat je kaak, en scan je lichaam voor een extra spanning.

U zult waarschijnlijk nodig hebt om dit te doen elke paar ademhalingen, zelfs meerdere malen per minuut.

Maar dit is het hart van de praktijk.

De praktijk is niet om te proberen te houden je geest nog, het is in plaats daarvan om op te merken wanneer je gedachten af te dwalen in gedachten, fantasie of dialoog. Oordelen, kritiek, planning. Merken wanneer je geest is gevangen. En ontspannen.

Wees vriendelijk naar jezelf, naar je gewoontes. En nodig jezelf terug naar je adem. Over en weer.

Foto © iStockPhoto.com/mmac72